maandag 25 mei 2015

Mijn Filosofie

De wasmachine draait op volle toeren, de server is aan het updaten, even tijd om te schrijven.
In het weekend wordt mijn schrijven altijd wat filosofischer. Op de één of andere manier geeft het weekend me rust maar tegelijkertijd ga ik dan ook meer nadenken en in mijn geval betekend dit vaak piekeren. Goed is zelden goed genoeg voor mij, weer één van mijn slechte en tegelijk goede eigenschappen.

Ik heb ondertussen al geleerd om mezelf hierin te controleren, wanneer ik te ver ga roep ik mezelf tot de orde, stop Leen, zo los je niets op, hoe kan je dit anders bekijken, hoe kan je dit aanpakken en het probleem oplossen. Ik ben nog niet zo ver dat ik het piekeren kan voor zijn maar ik werk eraan, wie weet lukt het me ooit, wie weet kan ik ooit zeggen dat het goed is, stel je voor!

Mijn dochter vroeg me om ook eens te schrijven over de vrouwen van mijn leven (die had ik zien aankomen na gisteren), dat vind ik moeilijker.
Niet dat er geen vrouwen zijn die veel voor mijn leven hebben betekend, nee hoor:


Mijn grootmoeder door wie ik verpleegkunde en vroedkunde ben gaan studeren, mijn moeder die heel haar leven keihard heeft gewerkt in combinatie met 4 kinderen groot brengen en een zieke echtgenoot dagelijks verzorgen, mijn schoonmoeder die bij ons inwoont en me elke dag laat meegenieten van haar leergierigheid om bij te blijven met de jeugd.
Natuurlijk heeft dat ook zijn invloed, maar ik spiegel mezelf meer aan 'de mannen'.
Ik denk omdat ik diep van binnen vind dat mannen meer en makkelijker kunnen realiseren wat ze willen.
Ik denk omdat ik meer wil dan vrouw en moeder zijn (en dat is al heel wat).
Ik wil ook succes in mijn carrière, mijn werk.
Voor mijzelf is dat slagen in het leven: gezin en werk succesvol combineren en dan nog kunnen relativeren en gelukkig zijn.
Wat een wenslijstje hé! Het lijkt wel of ik alles wil als ik het zo neerschrijf, maar dat is wel
wie ik ben.
Is dat verkeerd? Mag ik als vrouw niet ambitieus zijn? 
Toch wel en ik hoop mijn lieve dochter dat ook jij er voor gaat.
Ga voor wat je wil, wat het ook is.
Ga voor je dromen!
Als je wil zingen, zing dan de sterren van het dak, als je logopediste wil worden, studeer dan en wordt de beste logopedist die je kan zijn, als je mama wil worden, doe dat dan met alles wat je kan, hebt en bent.
Ga voor je vrienden, je school, je lief, je wensen.
Volg je hart, geef jezelf helemaal, leer van je fouten en mislukkingen. Het leven geeft terug met voor en tegenspoed, niet altijd zoals je had gehoopt of verwacht maar wel met veel voldoening en geniet hiervan, want je bent er voor gegaan.
Dat is wat ik wil voor al mijn meisjes want al ruim een jaar hebben ook onze zonen een vriendin, schatten van meisjes, mijn lieve Melissa en Dagmar. Het voelt alsof ze evengoed voor een stuk mijn dochters zijn. Als ik ze iets wil meegeven en ik hoop dat ik dat mag, dan is het dit.
Wie weet komt er een tijd dat ik mij meer spiegel aan vrouwen en dan hoop ik dat die vrouwen mijn meisjes zijn!
Ga (terug) naar onze website www.keukenhuis.be