zondag 24 mei 2015

De mannen van mijn leven

Ons vake
Ik heb een grootvader gehad, 'vava'. Hij was een man die overal een opportuniteit in zag en er dan voor ging.

Ik heb het privilege gehad om de laatste dagen van zijn leven bij hem te mogen zijn. door mijn diploma verpleegkunde heb ik hem in de laatste dagen thuis gewassen en verzorgd. We hebben veel gebabbeld in die dagen, hij deelde met mij zijn zorgen, successen en de fouten van zijn leven.

Twee jaar geleden heb ik mijn eigen papa 'vake' moeten afgeven. Een maand lang hebben de machines hem nog in leven gehouden, maar zijn lijf was op en toen de machines werden stilgelegd is mijn papa stilletjes overleden terwijl we bij hem waren, het zal me altijd bijblijven. Ik had een heel andere band met ons vake dan met vava, hij is heel zijn leven ziek geweest en was een gesloten man met veel zorgen, die zich ook overal zorgen over maakte, maar hij was mijn papa, ik zag hem graag.

In die dagen is Eddie bij ons gezin gekomen, een bulmastiffpuppy van 11 weken. Leo was toen twee jaar. Door de tijd die zo'n twee honden in beslag nemen, zeker zo'n kleine pup, kon ik mijn gedachten verzetten en alles een plaats geven, ik heb daardoor met Eddie ook een heel speciale band, hij is mijn 'luckybear' of zoals we thuis zeggen mijn 'loekiebeer', Leo is mijn teddybeer.


Ik was nog heel jong toen ik al zeker wist dat ik het wou maken in het leven, een gevoel, een overtuiging, ik wist niet hoe maar dat ik er voor zou gaan stond als een paal boven water voor mezelf.
Toen ik Geert tegenkwam paste het dekseltje op het potje. Alles wat ik minder had, had hij meer en omgekeerd, het begin van ons verhaal, ons succesvehaal want alles wat we hebben, hebben we zelf gerealiseerd, onze zaak, ons gezin, ons huis,...
25 jaar later staan we elke dag samen in onze zaak, dag in dag uit, met vallen en opstaan. het is niet altijd even gemakkelijk maar we slaan ons overal doorheen.

We hebben samen twee zonen op de wereld gezet, zij hebben mij de kans gegeven om een beetje meer voeling te krijgen met mannen, want als moeder wil je je kinderen begrijpen en verstaan hoe ze denken, wat ze doen en waarom ze iets doen.

Ik heb veel geleerd van 'de mannen' in mijn leven, veel meegekregen, hoe je de dingen des levens aanpakt of omgekeerd, hoe je het beter niet doet.

Twee van die mannen draag ik elke dag mee in mijn hart, zij hebben mij mee gevormd tot wie ik ben.
Twee van die 'mannen' laat ik elke morgen uit hun bench, zij zijn mijn uitlaatklep en geven mij al kwispelend onvoorwaardelijke liefde.
Twee van die mannen zijn elke dag mijn zorg en geluk, mijn lach en mijn traan en zijn op weg naar hun eigen leven en eigen succesverhaal.
Eén van die mannen staat elke dag aan mijn zijde en is 'de man van mijn leven', voor altijd.

Ga (terug) naar onze website www.keukenhuis.be