dinsdag 21 juli 2015

Zuiders receptje.

Mijn vakantie loopt op zijn einde en eerlijkheid gebied me om te zeggen dat er nog een paar daagjes bij mochten.

Ik heb even moeten nadenken, even alles op een rijtje zetten, een paar dagen niet geschreven want mijn zoon was door zijn vrienden met één van mijn blogs 'geconfronteerd'. Kan ik schrijven zonder jullie iets te vertellen over mijn kinderen? Dat gaat me niet lukken! Al wat ik hier neerschrijf kom recht uit mijn hart, uit mezelf, uit mijn leven en mijn kinderen zijn daar een heel groot deel van. Maar ik ga er toch wat voorzichtiger mee omspringen, het is zeker niet mijn bedoeling dat mijn kinderen het lastig krijgen door iets wat ik heb neergeschreven en op het internet heb gezet. Dus sorry mannen, dat was niet mijn bedoeling, ik ga proberen wat voorzichtiger te zijn met mijn blogs maar tegelijkertijd kan ik het ook niet laten om te bloggen en waar het hart van vol is loopt de mond van over en aangezien mijn hart vol is van jullie, zal ik jullie hier allicht altijd deels mee in betrekken.

Ik heb de laatste dagen van mijn vakantie gevuld met de zorg voor mijn beestjes, tuin en huishouden. Bergen strijk heb ik verzet, Pauline is zaterdag alweer vertrokken met de CM naar Kroatië en in haar valies moesten dezelfde kleren die donderdag mee naar huis gekomen waren. Eén van mijn kleine gansjes had een gebroken vleugeltje bij onze thuiskomst. Voorzichtig heb ik het ingetaped en het ziet ernaar uit dat het mooi gaat genezen.
Ik heb onkruid gewied, gesnoeid, het ganzenvijvertje schoongemaakt en lekker gekookt de afgelopen dagen.

Onze zuiderse vakantie heeft me nieuwe inspiratie gegeven. Morgen start ik weer met de keukens maar vandaag geef ik jullie nog even een receptje mee voor lekkere gazpacho met kruidenbrood uit Leens tuin!



  • Doe een stuk of vijf grote tomaten in de blender samen met een geschilde komkommer, een halve ui en een halve paprika. 
  • Goed mixen, voeg kippenbouillon toe, een handje vol basilicum, bieslook en eventueel andere fijne groene kruiden die je hebt staan en 2 boterhammen. 
  • Bijkruiden naar smaak. Zet in de ijskast met enkele ijsblokjes!
  • Neem 650 gr bloem voor meergranenbrood. Voeg 10 gr zout toe, 30 gr olijfolie en los 20 gr verse gist op in een beetje lauw water en zie dat dit niet in aanraking komt met het zout. Voeg geleidelijk aan 300 à 350 ml water toe. 
  • Meng op het einde 4 steeltjes fijngehakte rozemarijn onder het deeg alsook 3  teentjes fijngehakte knoflook. Ik meng mijn deeg met mijn broodmachine (bakken doe ik altijd in mijn oven) maar je kan dit ook perfect met de hand. Laat in dat geval het deeg minstens 2 keer een half uur rijzen tot ongeveer het dubbele. Doe het deeg in een bakvorm, dit kan perfect in een cakevorm of degelijks, bestrooi het brood met zaden of fijngehakte noten en een beetje grof zout dat je lichtjes in het deeg drukt. Ongeveer 50 minuten in een oven van 200 à 230 graden en klaar is kees.

Ik serveer dit brood met verschillende dippotjes erbij: eentje met kruidenboter, eentje met olijfolie waarin ik wat fijne kruiden heb gemengd, eentje met een gepureerde verse tomaat met dezelfde kruiden onder en eentje met grof zout. Serveer samen met de gazpacho.

Wees gerust dat je met dit recept de vakantie op tafel zet!


Ga (terug) naar onze website www.keukenhuis.be